3 tips naar een vegan transitie

Als consultants krijgen we vaak te horen dat mensen vegan willen worden, maar niet weten hoe of het niet kunnen volhouden. Vaak willen ze weten welke simpele tips wij hebben die ze kunnen uitvoeren. In dit artikel geven we je enkele tips die je op weg kunnen helpen naar een vegan dieet.

Motivatie is key
De eerste tip die we jullie kunnen geven is motivatie. Een goede motivatie zal het proces zeker makkelijker maken. Zorg dat je motivatie duidelijk is. Zorg dat je goed weet waarom je voor een vegan dieet gaat, want dit zal voor een groot deel bepalen hoe je dit zal vormgeven en wat je allemaal gaat eten. Iemand die vegan wordt voor het milieu en de dieren heeft over het algemeen toch een iets ander dieet dan iemand die het doet voor zijn/haar gezondheid. Ditzelfde geldt voor iemand die het voor beiden doet. Dat is ook iets wat wij willen meegeven. Zorg dat je motivatie holistisch is, in dit geval bedoelen wij dat je zowel een externe als interne motivatie hebt. Voorbeelden van externe motivatie zijn het voor het milieu of de dieren doen, anderen te motiveren bewustere keuzes te maken wat betreft voeding of als je hongersnood wilt tegengaan. Voorbeelden van interne motivatie zijn wanneer jij je vitaler of gelukkiger wilt voelen of wanneer jij het doet om religieuze of spirituele redenen. Door interne en externe motivatie te vinden zal je een vegan dieet langer volhouden.

Geleidelijkheid
De beste manier om de transitie naar een vegan dieet succesvol te maken is geleidelijkheid. Als we naar de natuur kijken dan zien we dat alles geleidelijk gaat en aangezien wij als mensen onderdeel uitmaken van de natuur is het verstandig om ons aan die wetmatigheid te houden. Door de transitie geleidelijk te maken geef je jouw lichaam de tijd om te wennen aan de nieuwe situatie wat betreft voeding en nutriënten die het binnenkrijgt. Dit is belangrijk omdat je lichaam zich hier ook op moet instellen. Praktische tips om geleidelijk af en op te bouwen is om een challenge met jezelf aan te gaan. Dit kun je bij het afbouwen van vlees en vis bijvoorbeeld doen door elke maand, om de 2 maanden of om het kwartaal minder maaltijden met vis/vlees te nuttigen.
Geleidelijkheid is zeker voor je gezondheid heel belangrijk. Veel mensen worden ziek nadat ze de transitie maken naar een vegan dieet. In de meeste gevallen komt dit door twee dingen. Het eerste wat het kan zijn is ontgiftingsverschijnselen. Het lichaam krijgt zoveel ruimte waardoor het toxische stoffen afstoot en dat je ziek wordt, echter hoort dit van korte duur te zijn. Denk aan enkele dagen. De tweede oorzaak kan een tekort aan nutriënten zijn. Denk aan een gebrek aan ijzer (Lees ook “Voorkom ijzertekort met deze 3 tips”) of B12. Hierbij komt ook nog eens dat veel nieuwe vegans de dierlijke producten laten staan, maar vervolgens een te hoge mate van zetmeel en koolhydraten nuttigen, wat één van de oorzaken van ijzergebrek kan zijn. Het is daarom belangrijk om je eetgedrag te monitoren. Dit kan bijvoorbeeld door een dagboek bij te houden. Zo kan je bijhouden wat je niet eet, maar zeker ook wat je wel eet, waardoor er tekorten en ongemakken (kunnen) ontstaan.

Creativiteit
Wees creatief met je recepten. Veel mensen denken dat vegan eten saai is en denken dat vegans eeuwig hetzelfde eten, maar niets is minder waar. Net zoals je wel of niet creatief kan zijn als je wel vlees, vis en zuivelproducten nuttigt is dit hetzelfde geval bij een vegan dieet. Wees creatief met je recepten zodat je zo divers mogelijk eet. Dit zal ook helpen bij het uitvoeren van de vorige tips. Tegenwoordig zijn er ook veel blogs, vlogs en boeken (Lees ook: “5 kookboekentips“) over vegan diëten en recepten waar je inspiratie uit kan halen en waar je je eigen twist aan kan geven. Het is ook belangrijk dat je recepten je eigen touch geeft zodat het aan jouw wensen voldoet, zodat je meer plezier krijgt bij het koken en eten van het recept. Bedenk overigens ook dat je niet al te ingewikkeld hoeft te denken. Houd je bijvoorbeeld van pindasoep en voeg je normaliter kip toe? Laat dan de kip weg, maar maak alsnog jouw heerlijke pindasoep klaar. Belangrijk is dat hoe meer plezier je hebt, hoe succesvoller jouw transitie wordt.

De kracht van jouw eten – een afrocentrische kijk op koken en eten

Blaka Cooking starterspakket

Deel dit met je vrienden!