Psychologisch welzijn Afro gemeenschap omtrent commotie H&M

Vanochtend werden wij van Blaka wakker met een commotie rond H&M op sociale media. Het ging om een foto van een jongen met Afrikaanse roots die poseert in een hoodie met de opdruk ‘De coolest monkey in the jungle’. We hoeven jullie niet uit te leggen hoe gevoelig zo een tekst in relatie met het jongetje ligt bij mensen met Afrikaanse roots. En dus ook bij ons van Blaka. Als holistisch welzijn experts zijn de reacties op deze foto voor ons net zo en misschien belangrijker dan de totstandkoming van de foto. Waarom? Omdat het heel veel zegt over het psychologische welzijn en daarbij holistisch welzijn van mensen van Afrikaanse oorsprong.

Ten eerste willen wij zeggen dat wij net als velen vinden dat het jongetje op de foto slachtoffer is van H&M en zijn ouders. En dat de ouders van het jongetje beter zouden moeten weten dan hun kind te laten poseren in een hoodie met zo een opdruk. Ook als zij geen moeite met de opdruk hebben, zouden zij moeten weten dat deze foto voor aardig wat commotie zou zorgen en dat deze commotie zeker niet positief is voor een jong jongetje. Nu niet en later als hij ouder is ook niet.

Reacties op sociale media
De reacties op de foto vanuit de gemeenschap van mensen met Afrikaanse roots (even voor de duidelijkheid: daarmee bedoelen we dus ook de diaspora, denk aan Afro-Surinamers, Afro Antillianen enz. enz.) was zoals te verwachten uiteenlopend. Wij geven jullie enkele reacties die wij zijn tegengekomen:

  • ‘Ik vind alleen die ouders fout, al hebben zij die ouders gevraagd. Zij laten hun kind er zo bij lopen.’
  • ‘Wat belachelijk, H&M moet gewoon geboycott worden’
  • ‘Mensen dit kan alleen zijn gefotoshopt’
  • ‘Denk je nou echt dat deze winkelketen dit zou doen???? Ik wacht een reactie van hun af. ‘
  • ‘Als men nu eens al die aandacht voor H&M aan B.O.B. (Black Owned Businesses) geeft dan zou het leuk zijn.’

Know thyself
Alhoewel velen van jullie het niet zullen willen lezen en/of horen, vertellen deze gebeurtenis en de reacties erop dat de slavernij en de effecten ervan niet lang geleden zijn en nog steeds een stevige uitwerking op ons hebben. Het erge ervan is dat de meesten van ons het niet eens door hebben. Deze reacties zijn niets anders dan de tegenwoordige vertaling van de reactie van de slaven van toen. Iedereen kent wel het verhaal van die slaaf die zijn situatie nooit geaccepteerd heeft en dus wil vluchten en daarom naar zijn medeslaven gaat om te vragen naar hun mening over het probleem. De eerste slaaf reageerde met ‘Welk probleem?’, de tweede reageerde met ‘Er is geen probleem, meester behandelt ons goed. Binnenkort krijgen we op de zondag zelfs vrij.’ en de derde reageerde met ‘We kunnen er niets aan doen. Ook al vluchten wij dan worden wij toch weer gepakt.’

De overview hiervan is dat wij als mensen van Afrikaanse roots niet weten wie wij zijn en niet weten of vergeten zijn hoe onze voorouders met zulke situaties zouden omgaan. Het gevolg hiervan is dat wij, als gemeenschap zijnde nog steeds de weg kwijt zijn en nog steeds geen eenheid voor het grotere goed weten te vormen.

Ik ben omdat jullie zijn en jullie zijn omdat ik ben
Een ieder die extensief en intensief onderzoek heeft gedaan naar Afrika, Afrikaanse mensen en Afrikaanse cultuur voor en na de slavernij weet dat onze voorouders geloofden in holisme (= het woord dat een geheel aangeeft), oftewel een geheel dat bestaat uit meer dan de som der delen. Een zeer bekende en veel gebruikt Afrikaans woord om dit aan te geven is ‘Ubuntu’: ‘Ik ben omdat jullie zijn en jullie zijn omdat ik ben (vrij vertaald). Dit betekent dat als iemand in de fout gaat, een wet of regel overtreedt deze persoon niet alleen schuldig is. De gehele gemeenschap en iedereen die erbij betrokken is, is schuldig. Als een persoon van de gemeenschap in Afrika ziek was dan was een ieder in de gemeenschap ziek. Dit leidt weer naar een bekend Afrikaanse gezegde ‘If you’re not part of the solution, you’re part of the problem.’

Dit houdt praktisch in dat onze voorouders nooit en te nimmer alleen de ouders als schuldige zouden aanwijzen, maar in dit geval zouden zij H&M, de ouders en wij als gemeenschap met Afrikaanse roots als schuldige aanwijzen. Waarom?

Omdat mensen jou behandelen zoals jij dat zelf wilt. Met andere woorden, jij moet anderen leren met jou om te gaan door duidelijk te zijn met verbale en non-verbale communicatie. Elke vorm van communicatie geeft informatie over de relatie van de mensen die erbij betrokken zijn. Met deze actie heeft H&M aangegeven dat zij ons nog steeds als een gemeenschap zien waarbij dit soort acties getolereerd worden en zij hiermee dus weg kunnen komen. Het is aan ons (de ouders van het jongetje en de rest van de gemeenschap van Afrikaanse oorsprong) om duidelijk te maken dat dit nooit het geval is. Hoe we dit moeten doen? Wij denken dat het voer is voor een ander artikel, want laten we eerlijk zijn ook dat is voer voor de nodige discussie. Hiermee willen wij aangeven dat het vrijpleiten van H&M, omdat de ouders het zelf hebben toegestaan, volgens de leer van onze voorouders, wij bij Blaka en simpelweg in de praktijk, een grote denkfout is. H&M is niet het eerste bedrijf die een dergelijke fout maakt en zij zullen zeker niet de laatste zijn als wij zo blijven redeneren.

Soortgelijke campagnes zijn not done!
Vervolgens is het ook te simpel om alleen de ouders als schuldige aan te wijzen, omdat hun gedrag een effect heeft op ons allemaal, als mensen van Afrikaanse roots. De actie van deze ouders is bepalend hoe bedrijven naar ons kijken en dus ook hun marketing inzetten. Ook al wordt er in voornamelijk Europa individualistisch geleefd, zien bedrijven ons niet als individuen als het gaat om marketing en strategieën. Dit houdt dus in dat de acties van deze ouders dus een effect hebben op hoe bedrijven jou en jouw kinderen benaderen. En dan hebben wij het nog niet gehad over het psychologische effect dat deze foto heeft op andere donkere kinderen. De manier waarop andere, maar ook zij naar zichzelf kijken. Praktisch gezien houdt dit in dat wij als de rest van de gemeenschap een signaal moeten afgeven aan de ouders van dit jongetje, zodat H&M onze kinderen en andere ouders die overwegen mee te doen aan zulke foto’s duidelijk weten dat dit not done is en wij als gemeenschap dit niet accepteren. Het wordt tijd dat wij elkaar weer verantwoordelijk houden voor onze daden. Ubuntu en ‘If you’re not part of te solution, you’re part of the problem’ weet je nog?

Bijt van je af en steun B.O.B.’s
Als laatste willen wij zeggen dat het een geweldige initiatief en oplossing is om hierdoor meer B.O.B. te steunen, maar dat dit alleen niet genoeg is als het betekent dat wij geen aandacht aan deze fout met H&M mogen besteden. Omdat dit verre van holistisch is en geen volledig signaal aangeeft. Verder is het niet praktisch, omdat wij nou eenmaal leven op plekken waar er niet alleen maar B.O.B’s zijn. We moeten dus andere bedrijven ook duidelijk leren hoe met ons om te gaan.

Laten wij een eenheid vormen
Conclusie is dat wij als mensen met Afrikaanse roots nog een lange weg hebben te gaan als het gaat om het helen van de wonden van slavernij en kolonialisme. Onze psychologische en daarbij holistisch welzijn is nog niet wat het wezen moet met alle gevolgen van dien. Maar dat geldt ook voor mensen buiten onze gemeenschap. Zij kunnen alleen leren hoe ons correct te benaderen door de signalen die wij afgeven met onze verbale en non-verbale communicatie. Een belangrijke tool hiervoor is denken in holisme oftewel Ubuntu. Dit betekent dat wij een eenheid moeten vormen en van daaruit moeten opereren willen wij deze toestanden voorkomen. Niets en niemand is op zichzelf staand.

Extra tip
KT to the Arch degree is een Amerikaanse activist die vaak decodes maakt over Hollywood films. Wij vinden zijn decoded over Tarzan zeer toepasselijk voor bovenstaande en kunnen jullie die zeker aanraden. Check de decoded hier:

 

Literatuurlijst
Afrika, dr. L.O., Afrikan Holistic health
Schulz von Tun, F., “Hoe bedoelt u?”
Diop, Cheikh Anta, The african origin of civilization
Fu-Kiau, Kimbwandende K.B., African Cosmology of the Bantu Kongo
Diop, Cheikh Anta, Precolonial Black Africa
Williams, Chancellor, The destruction of black civilization

Deel dit met je vrienden!
vanaf nu verkrijgbaar