Vegan zijn is een hype!

Nog geen jaar geleden was het in Nederland stoffig en totaal niet hip om als vegan of veganist door het leven te gaan. Veganisten werden vaak gezien als geitenwollensokken types. Anno 2017 heeft dit stoffige beeld plaatsgemaakt voor een trend die als hip wordt gezien. Veganistische menu’s en restaurants veroveren beetje bij beetje hun plekje in het horeca leven. Het lijkt in eerste instantie op een goede ontwikkeling, maar weten de mensen die overstappen naar een veganistische levensstijl daadwerkelijk waarmee zij bezig zijn of volgen zij blindelings de hype?

Steeds meer mensen stappen over op een veganistische lifestyle. Iedereen heeft hier zijn eigen redenen voor. Een veelvoorkomende reden is dat mensen niet willen bijdragen aan het dierenleed en dat een veganistische levensstijl beter is voor het milieu. Nog een reden dat het steeds vaker voor lijkt te komen, is dat mensen zeggen dat vegetariërs en veganisten gezond eten en dus ook gezond zijn. En op die laatste reden willen wij dan ook verder ingaan. Want is een vegetarische of veganistische levensstijl wel echt zo gezond? In dit artikel gaan wij alleen in op het voedingsgedeelte en laten wij de mentale en spirituele zijde van gezondheid voor het gemak buiten beschouwing.

Vlees maakt je ziek

Laten wij bij het begin beginnen. Vegetariërs eten geen vlees en vis producten, maar gebruiken nog wel zuivelproducten. Veganisten gaan nog een stap verder en gebruiken naast vlees en vis producten ook geen zuivelproducten. Op het gebied van het vermijden van producten als vlees en vis kun je wel stellen dat vegetariërs en veganisten gezond leven. Vlees en niet te vergeten vis zijn namelijk producten die je het best gelijk uit je koelkast kunt gooien. Het is ongezond en bovendien zijn mensen niet gemaakt om perse vlees, vis en zuivelproducten te eten en/of te drinken. Je zou dus kunnen stellen dat vegetariërs en veganisten per definitie gezonder eten doordat zij geen vlees eten.

Vermijding van vlees, vis en zuivel maakt je niet per definitie gezond

Daar zit volgens ons nou net de valkuil. Het vermijden van vis, vlees en zuivelproducten helpt zeker mee aan het verbeteren en behouden van een goede gezondheid, echter betekent het niet direct dat je gezond leeft en gezond bent. Er zijn ons een paar dingen opgevallen waarvan wij geloven dat dit je gezondheid niet bevordert ondanks dat je als veganist of vegetariër door het leven gaat. Zie hieronder de 5 opvallende dingen:

1). Veganisten & vegetariërs eten niet gevarieerd

In de vegetarische en veganistische keuken is er weinig variatie te vinden. Denk bijvoorbeeld aan de vegetarische burgers die bijna allemaal gemaakt worden van soja, de plantaardige yoghurt dat gemaakt wordt van soja en bij vegetariërs het gebruik van kaas in de meeste gerechten. Op deze wijze krijg je een overvloed aan bepaalde vitaminen en mineralen binnen, maar loop je ook veel vitaminen en mineralen mis die alleen in andere producten te vinden zijn. Wees creatief en probeer nieuwe gerechten uit.

2). Veganisten & vegetariërs maken veel gebruik van zetmeelrijke producten

De meeste vegetariërs en veganisten maken veel gebruik van zetmeelrijke producten. Er wordt vaak gedacht dat een maaltijd niet vult zonder zetmeelrijke producten. Denk hierbij aan het gebruik van aardappelen, brood, pasta, mais en bonen. Zetmeel werd vroeger gebruikt als stijfsel voor kleding. En zetmeel is bijna onoplosbaar in water. En aangezien ons lichaam voor het grootste deel uit water bestaat, zorgt zetmeel op deze manier voor verstoppingen in het lichaam. Zetmeel wordt door je lichaam omgezet in glucose en glycogeen. De glycogeen wordt opgeslagen in je lever en omgezet in glucose zodra je lichaam het nodig heeft. Zetmeel vormt dus energie opslag in je lichaam. Tegenwoordig bewegen mensen minder en verbranden de meeste mensen niet zoveel energie dat zij de opgeslagen zetmeel kunnen verbranden. Dit zorgt voor de nodige opstoppingen in je lichaam en vetvorming, welke uiteindelijk kunnen leiden tot (een ernstige) ziekte. Vult het eten je niet genoeg? Zorg er dan voor dat je meer groente en fruit nuttigt. De 250 gram en 2 stuks fruit per dag dat het voedingscentrum aanbeveelt, is wat ons betreft te weinig en kun en moet je zelfs verhogen om genoeg vitaminen en mineralen voor de dag binnen te krijgen en een verzadigt gevoel te krijgen. Wil je toch echt iets extra hartigs erbij? Kies dan bijvoorbeeld voor producten van spelt of kamut.

3). Producten worden klakkeloos vervangen door plantaardige alternatieven

Vooral mensen die gewend waren veel vlees, vis of zuivelproducten te nuttigen, zijn vaak op zoek naar andere producten die hun bekende producten kunnen vervangen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vegan cheese, edelgistvlokken, sojaproducten en zo kunnen wij nog even doorgaan. Belangrijk hierbij is om te weten dat de vervanging niet perse gezond voor je is, omdat het vegan is. Bekijk voordat je aan de slag gaat met vervangende producten wat er allemaal in het product zit. In sommige gevallen is het handiger om eraan te wennen dat het product niet te vervangen is met een ander product. Los van gezondheid is het in de meeste gevallen ook nog eens zo dat de smaak uiteindelijk niet hetzelfde is en toch tegenvalt, dit komt o.a. door de structuur en de samenstelling van de producten.

4). Alle groente en fruit worden met elkaar gemixt

Velen gaan er vanuit dat zolang je gezonde producten, in dit geval fruit, groente, noten en peulvruchten, gebruikt je alle ingrediënten met elkaar kunt mengen. Pas hier mee op. Elk product heeft namelijk zijn eigen samenstelling qua vitamines en mineralen. Niet alle vitamines en mineralen matchen met elkaar. Dit betekent dat je niet alle producten zomaar met elkaar kunt mixen. Wil je gezond leven? Ga dan ook op dit gebied op zoek naar de beste combinaties. Bovendien passen niet alle smaken bij elkaar.

5). Er worden alsnog producten met E-nummers gebruikt

Groente en fruit uit blik en genoeg andere producten die bestemd zijn voor vegetariërs en veganisten zitten nog steeds boordevol toevoegingen, E-nummers. Bekijk goed welke ingrediënten er in een product zitten. Kies zoveel mogelijk voor biologische producten met zo min mogelijk extra toevoegingen.

Vegetarisch en veganistisch eten is een lifestyle

Kortom, met een vegetarisch of veganistisch eetpatroon ben je niet per definitie gezond bezig. Volg de hype niet blindelings en besef dat een vegetarisch en veganistisch eetpatroon niet alleen een ander eetpatroon is, maar een hele andere levensstijl. Alleen als je je leven zo inricht, zal je de voordelen eruit halen die je eruit wilt halen en deze levensstijl langdurig volhouden. Dat begint met het doen van een gedegen onderzoek.

Wil jij overstappen naar een vegetarische of veganistische levensstijl en weet je niet waar je moet beginnen? Wij helpen je graag. Ook mensen die al bekend zijn in dit wereld helpen wij graag. Neem contact met ons op via het contactformulier of klik hier.